Storytellers – Janne Mikkilä

Haluan kiteyttää kuvatessani tunteen, liikkeen ja tarinan. Onnistunut mainoskuva on mielestäni kuvan ja tekstin yhteisvoimaa, joka synnyttää katsojassa oivalluksen.

Liikkeen sielun etsijä

Tunnelman ikuistaminen valokuvaan on vaativa prosessi. Miten luoda tunnelma kaksiulotteiseen formaattiin, jossa ei ole ääntä eikä tuoksua? Mielestäni hyvä lopputulos edellyttää, että uskallat antaa palan itsestäsi ja sielustasi kuvaustilanteessa. Aito tunne välittyy valokuvaan, kun olet myös tekijänä avoimimmillasi kuvaushetkessä.

____________________________________

Janne Mikkilä

Erikoistuminen: tarinalliset mainoskuvat, liike, tunne, ideointi

Koulutus: Opintoja Tampereen yliopistossa ja Tampereen Visuaaliviestinnän instituutissa

Tavoitettavuuswww.jannemikkila.com

www.behance.net/jannemikkila

__________________________________

Taekwondo romutti kropan

En aikonut alunperin ryhtyä valokuvaajaksi. Liikunta oli intohimoni jo koulussa ja aioin hakea opiskelemaan liikuntatieteitä Jyväskylän yliopistoon. Harrastin lisäksi kilpailutasolla taekwondoa ja suunnittelin itselleni urheilullista uraa. Kaikki kehon liikkeeseen liittyvä kiinnosti minua. Urasuunnitelmani kuitenkin romuttuivat, kun loukkaannuin vakavasti parikymppisenä taekwondo-kisassa ja jouduin miettimään urani uusiksi. Sinä vaikeana jaksona, kun en voinut harrastaa täyspainoisesti liikuntaa, aloin kiinnostua valokuvauksesta. Ostin ekan järkkärin ja aloin hakea oppia kursseilta ja kirjoista. 

Urasuunnitelmani kuitenkin romuttuivat, kun loukkaannuin vakavasti parikymppisenä taekwondo-kisassa ja jouduin miettimään urani uusiksi.” 

Markkinointia ja mainoskuvaa

Koska olin jo nuorena myyntihenkinen ja kiinnostunut mainonnasta, oli luontevaa lähteä opiskelemaan markkinointia Tampereen yliopistoon. Opiskelun ohessa kirjoitin ja kuvasin matkareppareita muun muassa Aamulehteen. En kuitenkaan mielestäni saanut kuviin niitä fiiliksiä, joita halusin välittää. Niinpä aloin opiskella myös ammattimaista kuvausta Tampereen Visuaaliviestinnän instituutissa, mikä antoi lopullisen sysäyksen mainosvalokuvaajan tielle. Pääsin assistentiksi mainosvalokuvaaja J.P. Juvosen oppiin ja sain hyvän tuntuman erilaisiin kuvausprojekteihin. Assarin töiden ohella tein studiolle myös asiakashankintaa, mikä sopi minulle mainiosti. Ahmin Juvosen studiolla Lürzer’s Archiven hienoja mainoskuvia. Tutkin ja tarkkailin kuvia, miten mainoskuvauksen maailmanluokan ammattilaiset toteuttavat kuvansa, hain inspiraatiota ja aloin kehittää omaa tyyliäni. 

 

Blick vauhtiin ryminällä

Tampereen opiskeluvuosina tutustuin myös kuvankäsittelija Juha Kassilaan, jonka kanssa perustin myöhemmin Studio Blickin Helsinkiin vuonna 2003. Meillä oli ehtymätön usko omiin kykyihimme, otimme reippaasti lainaa ja avasimme studion Annankadulle kaupungin ytimeen, vaikkei meillä ollut montaakaan asiakasta tiedossa. Asenne ja intohimo olivat kuitenkin pysäyttämätön voima ja parissa vuodessa raivasimme itsellemme ihan hyvän aseman markkinoilla. Olimme hyvä työpari: Juha hoiti talouden, kuvankäsittelyn ja tarkkuutta vaativat työt. Minä kuvasin ja hankin asiakkaita. Halumme kehittyä oli valtava. Panostimme tarkkaan ennakkosuunnitteluun ja hioimme työprosessiamme koko ajan. Koska toimimme samassa tilassa, pystyimme monesti jo kuvausten kestäessä viemään vaativiakin kuvakomposiitteja suhteellisen pitkälle asiakkaan ollessa vielä paikalla. Se oli hieno konsepti, josta saimme paljon suitsutusta. Blickin myötä ehdin kokea perinteisen mainoskuvauksen viimeisen kultakauden, kun suurin osa yhteistyöstä tehtiin vielä mainostoimistojen kanssa. Teimme paljon ulkomainontaa, mainoskatalogeja ja printtimainontaa. 

Asenne ja intohimo olivat kuitenkin pysäyttämätön voima ja parissa vuodessa raivasimme itsellemme ihan hyvän aseman markkinoilla.” 

Kun printti romahti

2010-luvulle tultaessa mainosala muuttui radikaalisti. Printtivetoinen mainonta romahti, kun digitalisaatio mahdollisti uudenlaisia jakeluteitä ja brändit alkoivat viestiä tuhannessa ja yhdessä muussa kanavassa. Nyt markkinointibudjetit ovat sirpaloituneet, sisällöt ovat muuttuneet ja kilpailu huomiosta on armotonta. Markkinointiviestintä on kuin yhtä suurta globaalia nälkäpeliä, jossa jokaisen on löydettävä uudet keinot erottua joukosta ja saada huomiota. Valokuvaajien näkökulmasta perinteinen yhteistyö mainostoimistojen kanssa on vähentynyt ja yhä useampi asiakas haluaa suorempaa kontaktia tekijöihin.

Muutos vaatii meiltä kuvaajilta halua uudistua ja miettiä asemamme uusiksi markkinoilla. Itseäni kiinnostaa valtavasti tällä hetkellä esimerkiksi natiivisisältö: mitä se oikeastaan tarkoittaa, mitkä ovat uusien kanavien erityispiirteet ja millainen tarinankerronta toimii kussakin kanavassa.

Millaista vaikkapa Facebook-mainonta on vuoden kuluttua? Uskon vahvasti, että nykyinen murroskohta merkitsee paljon uusia mahdollisuuksia, jos on valmis ajattelemaan asioita uudella tavalla. 

 

Kohti uusia haasteita

Lopetimme Studio Blickin Juhan kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä vuonna 2011 ja jatkoimme toimia itsenäisinä yrittäjinä. Vuonna 2013 siirryin valokuvaajaksi Keksi Agencyyn, joka on valokuvaviestintään erikoistunut luova toimisto. Se oli taloudellisesti mukavaa aikaa perheelliselle valokuvaajalle. Teimme paljon isojakin kuvatuotantoja. Tutustuin samalla useisiin uusiin tekijöihin. Valokuvaajan työssä on välillä paljon yksin tekemistä ja Keksin hieno yhteisöllisyys antoi paljon uutta energiaa ja intoa. Ajasta Keksissä jäi paljon hienoja muistoja, mutta keväällä 2017 koin, että on aika jatkaa kohti uusia haasteita. Uudet kuvallisen viestinnän muodot ovat omissa visioissani isossa roolissa. 

 

Kehollisuuden tutkimus kiinnostaa

Kuvaajan työssä tietoinen pyrkimys kehittää omaa tyyliään ja ydinosaamistaan on olennaista. Minulle halu vangita liike ja tunne on jatkuva teema töissäni. Inspiroidun liikunnallisista toimeksiannoista. Olen kuvannut paljon urheilu- ja tanssiaiheita. Kun olen vuorovaikutuksessa tanssijoiden, näyttelijöiden tai huippu-urheilijoiden kanssa, sinkoilevat energiat kuvaustilanteessa joka suuntaan. Yhteistyö sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat virittäneet oman henkilökohtaisen taitonsa aivan ääriimmilleen asti, haastaa myös minut äärirajoille. Kansainvälisesti arvostettujen huipputanssijoiden kanssa työskentely on ollut minulle erityisen palkitsevaa. Olen oppinut heiltä paljon kehon käytöstä ja liikekielestä. Kehollisuuden tutkimus kiehtoo minua aivan erityisesti. Minun on myös helppo työskennellä huipputanssijoiden kanssa, sillä afrokuubalainen musa ja tanssi ovat olleet intohimojani pitkään. Salsa aficinadona minun on helpompi ymmärtää, mitä kunkin tanssijan ”instrumentista” voi saada irti. He myös arvostavat minun osaamistani kehon liikkeen kuvaajana. Myös huipputanssijat tarvitsevat ohjausta, jotta jumalainen liike muuttuu toimivaksi valokuvaksi. 

 

 

AR/VR avaa uusia mahdollisuuksia

Kaupallisen valokuvaajan työ tulee muuttumaan lähivuosina voimakkaasti. Toimeksiannoissa tulee sekoittumaan kaikki mahdollinen still-kuvasta ja liikkuvasta kuvasta lisättyyn todellisuuteen. Kuvien tarve kyllä säilyy, sillä monikanavaisuuden lisäksi lisätyn tai sekoitetun todellisuuden Augmented Reality ja Virtual Reality -projektit imevät paljon visuaalista aineistoa.

Työskennellessäni Keksissä toimin tuottajana ja asiakasvastaavana Comptelille toteutetussa AR-projektissa, jossa oivaltavasti hyödynnettiin 3D-animaatiota ja uusinta AR-teknologiaa. Uskon, että tältä alueelta löytyy uudistuville kuvaajille paljon uutta ammennettavaa. 

 

Rohkeutta suunnitteluun

Inspiroidun yhteistyöstä sellaisten suunnittelijoiden kanssa, joilla on rohkeutta ja luovuutta lähteä toteuttamaan ennakkoluulottomasti uusia ideoita, joista välttämättä kaikki eivät tykkää. Varmistelun kulttuuri ketuttaa ja luo liikaa tasavahvaa, mutta massasta erottumatonta tuotantoa. Jos tehdään aina niin kuin on ennenkin tehty, syntyy puuduttavaa lopputuotetta. Rohkeat ideat ja poikkitieteellinen irrottelu sekä aidosti vuorovaikutteinen asiakasyhteistyö kiinnostavat minua. 

 

https://www.facebook.com/jannemikkilaphotography/

https://www.instagram.com/jannemikkila/

https://www.linkedin.com/in/janne-mikkilä-58532330/

Teksti: Olli Manninen