Fimage Seminar 2014 – Tim Page

Teksti: Ulla Pulkka
Kuvat: Fimage

Tim Pagen tähdittämä seminaari oli menestys

Fimagen järjestämä seminaari veti Aalto-yliopiston Sampo-salin eilen täyteen kuulijoita. Ensimmäisellä puoliskolla Rauli Virtanen haastatteli Tim Pagea.

Maailman muuttaminen

Page kertoi Vietnamin sodassa ottamistaan kuvista ja herätti tunteen siitä, kuinka paljon kuvilla tosiaan voi olla merkitystä. Tim Pagen sotakuvat ovat muuttaneet maailmaa muuttamalla yleistä mielipidettä. Page on sanonut ”Mikä tahansa sotakuva on sodanvastainen kuva.” Hän kannattaa muutoksen tekemistä muillakin tavoin: ”Maissa joissa on hyvä media, eikä sellainen kuin Australiassa, kannattaa osoittaa mieltä yhdessä. Kannattaa protestoida.”

Maailma on muuttunut tosin myös sillä tavalla, että esimerkiksi sotakuvia Syyriasta tuskin saa merkittävien lehtien kansiin. Kukaan ei halua tietää. Miksi siis mennä kuvaamaan, sinne vain kuolee, Page pohti.

Rauha

Hyväntekeväisyys, kuten työ maamiinojen hävittämiseksi, paransi sodan Pageen jättämiä traumoja. Sodan jälkeen Tim Page halusi kuvata rauhaa. Hän palasi myös Vietnamiin ja kuvasi vanhoja taistelupaikkoja, sotaveteraaneja, kodittomia ja Yhdysvaltain asevoimien käyttämän Agent Orange -kasvimyrkyn vaikutuksesta kehityshäiriöitä saaneita lapsia.

Rokkitähti

Sekopäänä tunnettu Tim Page muistuttaa rokkitähteä. Hän on kuvannut muun muassa Jim Morrisonia ja istunut tämän kanssa myös putkassa, jossa Morrison kuulemma näytti hölmöltä esiintymistamineissaan. Verkkaiseen tahtiin kerrotut tarinat vangitsivat kuulijat ja saivat kuvat elämään.

Valokuvan ja valokuvajournalismin tulevaisuus

Illan toinen puolisko kuunneltiin paneelikeskustelua. Mukana olivat Tim Pagen lisäksi Mikael Pentikäinen, Kaarle Hurtig, Niklas Meltio ja Jesper Vuori. Paneelikeskustelun moderoi Rauli Virtanen. 

Aikakauden taistelu!

Keskustelussa kuumaksi perunaksi nousi freelancer-valokuvaajien tekijänoikeutta loukkaavat sopimukset.

Tim Page totesi järkyttyneenä ”En ole ikinä master class -luennoillani kuullut vastaavasta tekijänoikeusloukkauksesta kuin nyt Suomessa. Tekijänoikeus kulkee aina taiteilijan mukana. Miten suomalainen media voi omia sen? Ja päästä vielä pälkähästä tehtyään murhan? Se on aikakauden taistelu! Revolution now!”

”Tekijänoikeus valokuviini on minun eläkkeeni, muuta ei ole.” Page jatkoi. Kaarle Hurtig lepytteli Pagea ystävällisesti sanoin: ”The violence is coming. Later.”

Mediatalojen ja -työläisten alamäki

Yleisöstä esitettiin kysymys: ”Miksi suurten mediatalojen menettäessä yleisöään, päätetään potkia taitavat sisällöntuottajat pois? Kun pitäisi tehdä parempaa pärjätäkseen, mediatalot tekevätkin huonompaa. Sekä tekstiä että kuvaa. Paljon kirjoitusvirheitä!”

Mikael Pentikäinen vastasi, että rahaa on paljon vähemmän kuin ennen ja kilpailijoina ovat koko maailman huippumediat. Toisaalta kuvaajillakin on koko maailma potentiaalisena yleisönään. Tulevaisuudessa laatusisältö kaipaa sponsoreita.

Myös Jesper Vuori näki tulevaisuutta vaihtoehtoisissa rahoittajissa. Esimerkiksi RAY:n rahoittamaan Raymond lehteen teemme puhtaita journalistisia sisältöjä. Keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, että sisältö on kuningas myös jatkossa.

Shokeeraamalla huomiota?

Miten saadaan ihmisten huomio kiinnitettyä vaikkapa Syyrian tapahtumiin? Tim Page kysyi, saako esimerkiksi sotakuvia jatkossa esille vain, mikäli esittää entistä shokeeraavampaa materiaalia.

Niklas Meltion mielestä tärkeintä on totuus, eikä lehden tarvitse pitää lukijaa mukavuusalueella. Vaikka Helsingin Sanomat ei edustaisi enää lukijalle totuutta, hyvä kuvaaja saattaa edustaa.

Jesper Vuori pohti, että terroristit saattavat nimenomaan haluta valjastaa median julkaisemaan hirmutekoja. Mihin raja pitäisi vetää?

Uusia toimintatapoja 

Tim Page kertoi rahoittavansa kuvausmatkojaan mm. hääkuvaajana. Ehkä omasta ylpeydestäkin voi hieman tinkiä?

Niklas Meltio kertoi omasta toimintatavastaan sotakuvaajana. Jutut kriisipesäkkeistä ovat nykyään yleensä itsenäisten toimittajien tekemiä, sillä mediat eivät lähetä omia toimittajiaan ja kuvaajiaan juuri mihinkään. Meltio myy reportaaseja, kokonaisuuksia, old school -tarinoita.

Meltio totesi myös monen freelancerin toimivan itsenäisesti tahtomattaan, sillä moni ei ole saanut vakituista työsuhdetta. Hän on itse yrittäjä ja keskittyy myös palvelunsa myyntiin ja tuotteistamiseen. Meltio puhui myös siitä, että hän on harvoja pienyrittäjiä, joilla on edes varaa maksaa vakuutus- ja eläkemaksut kunnolla. Se ei ole kovin yleistä!

Tarinan tärkeys

Keskustelijat olivat yhtä mieltä tarinan tärkeydestä. Kaarle Hurtig kertoi esimerkin siitä, kuinka nimenomaan kuvaan liittyvä tarina, tekee kuvasta ikimuistoisen ja merkittävän. Hän muistaa edelleen sotakuvan, jonka isä näytti hänelle hänen ollessaan vielä lapsi, sillä isä kertoi samalla kuvan taustan.

Aika, jossa kuvat selataan nopeammin, kuin tarinat ehditään kertoa, on haastava.”Me olemme niin kyllästettyjä.” Page sanoi. Joka tapauksessa parasta, mitä tällä hetkellä voi keskustelun perusteella tehdä, on kertoa tarinoita. Tavalla tai toisella. Jesper Vuori kiteytti asian sanoin ”Kuva ja tarina ovat yhdessä täydellisiä.” Tarinat eivät kertomalla lopu.

 

Rami Salle selecting pictures with Tim and Rauli. Jomppe and Rami Salle managing the event. Rauli and Tim. Full audience. Cafeteria during the break. Mr. Eriksson discussing about the event. fimage-seminar2014-5459-mid fimage-seminar2014-5469-mid

 

Tutustu Fimagen jäsenhakuun!