Fimage Storytellers – Jukka Metsäaho

Teksti: Olli Manninen
Kuva: Teemu Heljo

Vahvojen tunnelmien visualisoija

Haluan ohjata ja leikata visuaalisesti vaikuttavia hetkiä ja kertoa aitoja tarinoita. Sukkuloin mutkattomasti nopearytmisistä musiikkivideoista mainoksiin, mutta olen entistä enemmän kiinnostunut tekemään pidempiä dokumenttielokuvia.

Innostuin videokuvauksesta jo teininä, kun harrastin kavereitteni kanssa skeittausta ja lumilautailua. Skeittasimme ja katsoimme alan leffoja, joiden fiilis, nopeat leikkaukset, visuaalinen tykitys ja rohkeat tehokeinot inspiroivat meitä. Aloin kiinnostua kavereitteni temppujen videokuvaamisesta, sillä en tuntenut olevani yhtä taidokas skeittari. Estetiikka kiehtoi, joten aloin myös leikata kuvattua materiaalia. Lopulta syntyi kokonaisia skeittileffoja frendeille.

Kuvataidelukion jälkeen olin kiinnostunut maalaamisesta ja graafisesta suunnittelusta, mutta päätin erikoistua videokuvaukseen ja editointiin, kun menin opiskelemaan Arabianrannan HELTECHin audiovisuaalisen viestinnän yksikköön. Tutustuin siellä useisiin uusiin kykyihin, ja olimme kiinnostuneita samoista asioista. Päättötyönä tein Kim Koposen kanssa skeittileffan Ponke´s The Shop -rullalautamyymälälle. Ajatus omasta tuotantoyhtiöstä alkoi itää.

Pablo Films

Pablo Films perustettiin vuonna 2008. Olen yksi sen perustajajäsenistä. Halusimme tuotantoyhtiömme nimeksi jotakin mystistä ja kiehtovaa, joka erottuu muista. Valitsimme nimeksi Pablon, sillä se jää nopeasti mieleen, toimii kansainvälisesti ja herättää mukavia mielikuvia. Pablon nimi alkoi saada mainetta, kun julkaisimme SMC Lähiörottien videon YouTube-kanavalla. Se oli alunperin tarkoitettu introksi eräälle skeittileffalle. Räpvideo sai hetkessä YouTubessa miljoonayleisön ja teimme menestyksen innoittamana lisää musiikkivideoita.

Alkuaikoina Pablo miellettiin musiikkivideoihin ja lautailulajeihin erikoistuneeksi kollektiiviksi. Meillä oli tarve todistaa, että olemme monipuolinen, vakavasti otettava tuotantoyhtiö, emmekä pelkkiä pipopäitä, jotka vain pitävät hauskaa toimistolla. Helsingin kaupungille yhteistyönä tuotantoyhtiö Mjölkin kanssa toteutetulla World Design Capital -videolla saimme myös laajempaa huomiota alalla.

Pablo Films on mainio esimerkki samanhenkisten ihmisten intohimosta ja halusta luoda jotain uutta ja erilaista. Harrastus toi meidät yhteen ja ensimmäiset työmme seikkailivat skeittauksen ja lumilautailun maailmassa. Musiikkivideoiden ohella teemme nyt mainoksia ja dokumentteja useille merkittäville brändeille. Olemme edenneet Pablon kanssa paljon pidemmälle kuin yhtiötä perustaessamme osasimme edes haaveilla. Työllistämme nyt viiden osakkaan lisäksi neljä muuta työntekijää. Tarjoamme vuosittain muutamalle opiskelijalle työharjoittelupaikan. Voitto-kisassa saamamme palkinnot ovat merkinneet meille hyvin paljon. Vuonna 2012 Pablo palkittiin suomalaisen elokuvakerronnan uudistamisesta ja vuonna 2014 Pablo valittiin vuoden tuotantoyhtiöksi.

Työskentelytavat

Ohjaan ja leikkaan videoni itse. Se on välillä työlästä, mutta palkitsevaa. Haluan luoda vahvoja tunnelmia nopearytmisesti leikatun kuvan ja äänimaailman avulla. Teen mielelläni musiikkivideoita, sillä niissä voi kokeilla uusia juttuja ja työskentely on spontaanimpaa. Mainosfilmit on tarkkaan käsikirjoitettuja, eikä niissä voi paljoa sooloilla. Niiden toteuttamiseen liittyy lisäksi suuri vastuu, kun budjetit ovat isoja ja aikataulut tiukkoja. Haluan olla mukana tekemässä molempia.

Olen entistä kiinnostuneempi aidoista tarinoista ja pitkistä dokumenteista. Olen erityisen ylpeä Jyri Paajamaan kanssa Red Bullille tuotetusta dokumentista Ender. Toimin siinä toisena kuvaajana, ohjaajana ja leikkaajana. Se kertoo lumilautailun pioneerin Eero Ettalan tarinan. Se syntyi rakkaudesta lajiin. Ammatillisesti oli iso loikka siirtyä muutaman minuutin musiikkivideoista reilun tunnin mittaiseen dokumenttiin. Mietin dokumentin visuaalista dramaturgiaa toisiaan seuraavina jaksoina, mikä helpotti kokonaisuuden hallintaa. Meillä korostetaan edelleen ohjaajan työtä, vaikka loppupeleissä leikkaajalla voi olla suurempi vaikutusvalta filmin lopputulokseen. Taidokas leikkaaja osaa yhdistää kuvaa ja ääntä niin, että katsoja saa kylmät väreet tunnetilasta. Mielestäni hyvällä ohjaajalla tulee olla kokonaisvaltainen näkemys teoksestaan ja taito kerätä ympärilleen sellaiset ammattilaiset, joiden työhön hän luottaa.

Odotan asiakkailta enemmän rohkeita lähtöjä ja halua ottaa riskejä visuaaliseen viestintäänsä. Visuaalinen, rikas kuvakerronta on lisääntynyt. Kilpailutilanne on myös muuttunut. Digitalisoitumisen seurauksena jokainen kotimainen asiakas kilpailee samalla lähtöviivalla globaalien brändien kanssa. Kannattaa ennakkoluulottomasti käyttää myös uusia, nuoria tekijöitä. Heillä on erilaisia ajatuksia ja ideoita, joita kannattaa testata.

— Jukka “JugiJugi” Metsäaho, Pablo Films