Fimage Storytellers – Kaapo Kamu

Teksti: Olli Manninen
Kuva: Kaapo Kamu

Henkilökuva syntyy luottamuksesta

Viulu vai kamera? Kun sain tietää päässeeni kuvataidelukioon, lensin samana päivänä New Yorkiin ja ostin järjestelmäkameran. Musiikkivetoisen suvun kasvattina halusin löytää oman polkuni ja tehdä jotain, mihin olisin tyytyväinen. Valokuva ja kuvataide oli minun valintani.

Ihmiset

Innostuin jo urani alussa henkilökuvauksesta. Hyvä henkilökuva syntyy luottamuksesta valokuvaajan ja kuvattavan henkilön välillä. Menen usein itse kameran eteen vain tietääkseni, miltä kuvaus tuntuu. Kameran edessä ihminen on paljaimmillaan ja herkimmillään. Silloin on tärkeää, että puitteet kuvaukseen on mietitty tarkkaan. Näen paljon vaivaa, että henkilöiden haastattelut ja kuvaukset tehdään eri aikaan. Haluan myös, että kuvaukset tehdään valitsemassani miljöössä, poissa kuvattavan omista ympyröistä. Kun kuvattava henkilö joutuu valmistautumaan kuvaukseen ja tulemaan sovittuun paikkaan, hän samalla valmistautuu kuvauksiin huolellisemmin.

Tyyli

Onnistuakseen valokuvaaja tarvitsee paljon psykologista pelisilmää. Minulla on takataskussa tukku niksejä, joilla pyrin vapauttamaan kuvattavat henkilöt jännityksestä ja uskaltautumaan heittäytymään tavoiteltuun tunnelmaan. Kuvani ovat tyyliltään hyvin elokuvamaisia. Vaikka teen nykyisin myös liikkuvaa kuvaa, yksittäisen still-kuvan lumo kiehtoo minua edelleen aivan erityisesti. Valokuva on arvoituksellinen teos, joka virittää katsojan miettimään, mitä on tapahtunut ennen kuvaa tai sen jälkeen.

Asiakkaat

Kuvan pitää näyttää aidolta ja maistua elämältä. Nämä ovat kaksi keskeistä teesiäni valokuvaajana. Päivälehti- ja aikakauslehtikuvausten jälkeen olen keskittynyt nyt brändi- ja lifestylekuvaukseen sekä henkilökuviin. Työskentelen mielelläni mainonnan parissa. Mainostoimistoissa tiimityöskentely ammattilaisten välillä on joustavampaa kuin median puolella. Mainospiireissä osaamistani ja näkemystäni arvostetaan.

Lisäarvo

Kulttuuritaustastani huolimatta mietin jo urani alussa kohderyhmiä tai valokuvien vaikutusta bisneksen näkökulmasta. Pohdin, miten kuvaa voisi käyttää hyväksi esimerkiksi asiakkaiden brändimielikuvan vahvistajana tai miten visuaalisesti luoda toimivia kokonaisuuksia. Arvostan sellaisia toimeksiantoja, joissa on riittävä määrää luovaa vapautta. Silloin voin parhaiten olla asiakkailleni eduksi. Liian ohjeistettu toimeksianto voi kuristaa, eikä välttämättä tuota haluttua tulosta. Pyrin töilläni luomaan asiakkaille sellaisia pysäyttäviä visuaalisia hetkiä, jotka ovat asiakkaille tuottavia ja vahvistavat asiakkaan brändien mielikuvia.

Laatu

Mielestäni meidän ammattikuvaajien kannattaisi vaihtaa enemmän ajatuksia valokuvien laadusta. Olen viime aikoina keskustellut useiden nuorien kuvaajien kanssa. Heistä vain murto-osa käsittelee valokuvansa esimerkiksi Photoshopilla. Mielestäni ei ole ammattimaista tarjota asiakkaille valokuvia, joita ei ole viimeistelty loppuun asti. Teknologia ei tietenkään itsessään takaa laadukkaita kuvia. Jokainen voi tehdä hyvän kuvan, mutta ammattimaisuus tulee siitä, että pystyy toistamaan osaamisensa yhä uudelleen. Se vaatii kuvaajalta ideointia ja oivallusta, mutta myös halua kyseenalaistaa omat ratkaisunsa ja kykyä uudistaa ilmaisuaan.